Február 11-én történt
Tudományos és gazdasági eseménynek is mondható, hogy 1893. február 11-én Csonka János és Bánki Donát szabadalmaztatja porlasztójukat, ennek már 123 éve. Ezzel forradalmasították a benzinmotorok működését.
A Ganz gyár Bánki Donátot gázmotorok fejlesztésével bízza meg, aki segítséget kér a budapesti Műegyetem gépműhelyének vezetőjétől, Csonka Jánostól és együtt kezdenek hozzá a munkálatokhoz. Az addig megjelent motoroknál gazdaságosabb motortípust akarnak kifejleszteni. A karburátort az "Újítások petróleummotorokon" című szabadalomban említették meg először, fél évvel megelőzve Maybach németországi találmányát, aki így nem is kapta meg a szabadalmat.
![]() |
Az eredeti Bánki-Csonka féle porlasztó |
Miért is nagyszerű ez a találmány?
Az első benzinmotoroknál felületi porlasztást használták, vagyis a benzinen át szívták a levegőt a hengerek, így nem minden esetben sikerült jó benzin-levegő keveréket előállítani. Bánki Donát és Csonka János azon dolgoztak, hogy minél jobb benzin -levegő keverék jusson be a motorba. Az általuk kifejlesztett és feltalált, a mai porlasztó ősében, a vákuum a fúvókából mindig arányos mennyiségű benzint szív a hengerbe. Ezáltal a benzinmotor egy megbízhatóan működő erőgép lett.
A világon a mai benzinmotorok is az általuk kifejlesztett elven alapulnak, a tovább tökéletesített porlasztót a benzinmotoros autóknál a hetvenes években cserélték le az elektronikus befecskendezésre. A porlasztó egyszerűsége és olcsósága miatt motorkerékpárokon ma is gyakori a használata.