A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának kiállítássorozata
A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója az elmúlt években olyan csoportos kiállításokat szervezett, ahol Studió egészét mutatták be. A mostani
Átlátás sorozat ezt megszakítva kevesebb számú alkotónak, bővebb
megjelenési lehetőséget biztosít, és kevésbé a Stúdió egészére, inkább
az egyes alkotók aktuális problémafelvéteseire fókuszál. Az Átlátás projekthez csatlakozó kiállítóhelyek a Demo galéria, a Faur
Zsófi galéria – Panel, a kArton galéria, a Liget galéria, a Lumen
galéria és az Artbázis.
"A kurátorokat a galeristák, valamint mi, a projekt vezetői választottuk
ki 19 pályázó közül. Felismerve az egymásrautaltságot fiatal
fotográfusok és kurátorok között, a kurátori pályázat fő célja egy olyan
kurátori csapat létrehozása volt, amelynek tagjaival az FFS hosszú távú
kapcsolatot építhet ki, így nem csak a fotósoknak, hanem idővel a
fiatal kurátoroknak is gyűjtőhelyévé válhat. A kiállító alkotókat a
galeristák és a kurátorok közösen válogatták ki, az alkotói szinopszis
és prezentáció alapján az FFS 50 pályázó tagja közül."
Következő kiállítás január 12-én nyílik a Demo Galériában.
Egy város láthatatlan metszete - Kerekes Emőke, Kádár Levente
Kurátor: Stánitz Zsuzsanna
Kurátor: Stánitz Zsuzsanna
A benjamini kószáló, a flâneur habitusának filozófiája szerint az
utcák járása önmagában egy speciális olvasási formát jelent, amely során
a mellettünk elhaladó emberek, az utcai kirakatok, a kocsik, a
növényzet, mind egyfajta üzenethalmazzá alakulnak át, s a legkülönbözőbb
formában mesélik el saját történetüket. Az Egy város láthatatlan
metszete kiállításon szereplő művészek fotográfiái is egy alternatív
szemlélési módnak megfelelő városi szeletet, a 21. századi Budapest
látképébe ivódott, múltbéli lenyomatokat térképeznek fel. A városi térben fellelhető beton-virágládákról készített sorozatával
Kerekes Emőke a ládák célszerűségi jelentését meghaladó értelmi
jelentőségére utal. A szocialista múltat megidéző virágládák túllépik a
tárgyi emlékezet horizontját, s immár a kollektív emlékezet
engramjaiként szolgálnak. A múlthoz való visszanyúlás tudjuk, tárgyi
maradványokon, emlékműveken stb. keresztül történik, de mit sem ér a
folyamat, ha nincs egyfajta aktív emlékezet, amely mindezt feldolgozza,
fenntartja s áthagyományozza. A kollektív emlékezet mibenléte folyamatos
diskurzus eredményeképpen alakul ki – Mit is jelentenek bizonyos
emlékek? Mire / hogyan kell emlékeznünk? A művész fotográfiáin a
virágládák környezeti látványuktól megfosztva, absztrahálva jelennek meg
– mi történik tehát a modellel azáltal, hogy a mindennapi környezetéből
kiemeli, majd semleges háttér elé helyezi; mely az a rétegzett
jelentés, amelyet ezen reprezentáció által kezdhetünk el kibontogatni? Az európai szinten a 2. világháborút követően elterjedő, tömegesen
gyártott lakókocsik a poszt-háborús, újonnan berendezkedő társadalmak
szabadidő eltöltésének újszerű igényét jelezték. A mobilitás
szimbólumaként is számon tartott lakóautók Kádár Levente sorozatán
azonban egy letűnt kor emléknyomaiként szerepelnek. A Caravan c. sorozat
olyan, a mobilitásuktól megfosztott, funkciójukat tekintve átformált,
fix pozíciójú lakókocsikat gyűjt össze, amelyek napjaink budapesti
utcáin, kevésbé forgalmas terein találták meg ideiglenes/állandó
helyeiket. Az egykori kényelmi cikkeken az idő vas foga meglátszik –
komfortjukat elvesztették, már nem csak alkalmi használatra kerülnek elő
s lakóik is kicserélődtek. Az ilyen formában fellelhető, gyakran a
lakhatási problémákra megoldást nyújtó mobil-kocsikat bemutató sorozatát
a művész egy-egy a 'lakó és otthona' jellegű fotóval egészíti ki,
amellyel egy további, komplexebb értelmezési szint nyílik meg a látogató
előtt.
Demo Galéria
Megnyitó:
2011. január 12. - 19 óra
CÍM: VII. Budapest, Akácfa utca 51.
forrás: www.atlatas.hu
forrás: www.atlatas.hu