2012. április 16., hétfő

Várfok Galéria kiállítás feLuggossy - Szirtes

feLUGOSSY LÁSZLÓ – SZIRTES JÁNOS
Kis lépések világa  - Pasztózus önarckép

Megnyitó:
2012. április 19.  18:30 – 20:30 óra között.

Helyszín:
VÁRFOK GALÉRIA 1012 Budapest, Várfok u. 11.

A kiállítást feLugossy László és Szirtes János egy minimál gesztussal nyitja meg a Nyitott Ablakban.

A kiállítás nyitva:
2012.04.20 – 2012.05.19., kedd-szombat 11 és 18 óra között.

A Várfok Galéria terében megrendezésre kerülő következő, az előző után szintén „párban” zajló kiállítás feLUGOSSY LÁSZLÓ és SZIRTES JÁNOS közös kiállítása lesz: a két művész számos alkalommal dolgozott már együtt, például közös performance-ok keretében. A mostani kiállítás is egy hasonló eseménnyel nyit: közös kiállítás, közös nyitó performance a Nyitott Ablakban.

Szirtes János
(1954, Budapest) majd kerek három évtizede meghatározó alakja a magyar kortárs művészetnek. A most bemutatásra kerülő anyag kapcsán nem árulunk el nagy meglepetést, ha – a kiállítás címére támaszkodva – Szirtest állítjuk a művek középpontjába. Egy tavaly a Várfok Galériában bemutatott videó (Talált hangok – „Éber álom”) szolgál előképként a jelenlegi művekhez, melyek egyik vezérfonala továbbra is az „emberi test mint hordozó” felhasználása. Szirtes eddigi életművében több alkalommal használta fel a fröcskölés gesztusát, ám leginkább festményein. Az utóbbi időkben a bőr vette át a vászon helyét, és az alkotás folyamatát, az akció lenyomatát a művész egyre inkább saját testén rögzíti (ellentétben például a korai „testlenyomatos” képeivel). Most tehát a festmény az emberre kerül, majd ez a rögzített kép – mozgó (videó), vagy statikus (akril, vászon) formában – „klasszikus helyzetbe ágyazva” találja meg végső formáját. Egyszerre elevenedik meg előttünk a gesztusfestészet egyfajta újjáértelmezése a testfestés, body-art és performance keretei által behatárolva, illetve épp ellenkezőleg, tovább gondolva – például azon tényt figyelembe véve, hogy e festészet ecset nélkül zajlik. Szirtes akcionalista festészetében saját arcát állítja a középpontba, megalapozva a folyamatot, mely során az önarckép az őt vastagon, pasztózusan, beterítő festékrétegek révén születik meg. A kiállítás egy másik részét képezi egy installáció, amely a (meg- / el-)törés utáni állapot visszafordíthatatlan folyamatát tükrözi, hiszen akárhogyan is próbálunk valamit egésznek mutatni újrafoltozással, a törés voltát megsemmisíteni, eltörölni nem lehet – ezzel együtt kell folytatódnia a létezésnek. Szirtes egy látványban és gondolkodásban felkavaró anyaggal készül, mely együtt lélegzik május 19-ig feLugossy kis lépésekből álló világával.

A sokoldalú underground alkotónak feLugossy Lászlónak (1947, Kecskemét), hasonlóan Szirtes Jánoshoz, 2009-ben volt utoljára egyéni kiállítása a Várfok Galériában: akkor neodadaista képvers „költeményei” kerültek bemutatásra. A mostani tárlat műfajok széles tárházát vonultatja majd fel: a képeket installációs objekt és videó is kiegészíti. Az elmúlt időszakban sorra nyíltak feLugossy László munkáit bemutató kiállítások, a Várfok Galériában bemutatásra kerülő anyag a MODEM-kiállítás folytatásának is tekinthető, hiszen a 2011-2012-es munkák kérdésköre, gondolatvilága kerül most további kibontásra immár egy következő szinten. A kiállítás egyfajta összefüggő installációként is értelmezhető: egy sokrétű, feLugossyra jellemző komplex gondolati rendszer bontakozik ki asszociációk széles tárházával, melyben szokás szerint helyet kapnak a különféle kultúrák jelképei, használati tárgyaink (ld. zokni) átlényegítései, a mozgásnak és magának a figuralitásnak az alapvető kérdései. Ez utóbbi kérdésköre a festményeken szereplő alakok és az erőteljes fröcskölt, szabad gesztusok révén kerül kibontásra, mely által a művész az expresszivitás mibenlétét boncolgatja. A képeket kiegészítő asszociációs jelzésként értelmezhető szövegek pedig jellemző módon tovább szövik a metaforikus gondolkozás hálóját. A kiállítás egy videóinstallációról kapta a nevét: a társadalomkritikus Kis lépések világa a lépegető zoknikkal utal arra, hogy világunk még mindig gyerekcipőben (vagy anélkül, pusztán zokniban) jár, civilizációnk pedig igencsak infantilisnek tekinthető. De feLugossy, ahogy ezt már megszokhattuk tőle, nem ítélkezni, vagy provokálni akar, hanem sokkal inkább gondolkozásra bírni és expresszivitásával hatni a befogadóra.

© szöveg: Várfok Galéria